Понеділок, 2020-02-24, 9:45 PM
Вітаю Вас Гість | RSS

Миргородська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №7

Меню сайту
Про школу
Випускникам
Влітку
Гаряча лінія
Наше опитування
Оцініть наш сайт
Всього відповідей: 30
Статистика

Онлайн всього: 6
Гостей: 6
Користувачів: 0
Головна » 2019 » Грудень » 5 » Подорож країною Іменник. 6 клас. Відкритий урок. Вчитель - Глушко Л.В.
3:26 PM
Подорож країною Іменник. 6 клас. Відкритий урок. Вчитель - Глушко Л.В.

Тема.  Іменник як самостійна, незалежна країна. Її  значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Мешканці – істоти, неістоти, загальні та власні, конкретні й абстрактні.

Мета: вирушити у подорож країною Іменник, повторити й поглибити знання про неї, як самостійну незалежну державу, її значення, морфологічні ознаки та синтаксичну роль.

Завдання подорожі:

– формувати вміння  учнів знаходити країну Іменник на карті світу, визначати її морфологічні ознаки, синтаксичну роль;

– повторити відомості про мешканців країни – назви істот та неістот, власні та загальні;

– розвивати орфографічні вміння й навички;

– сприяти розвитку комунікативних умінь подорожуючих, збагаченню їх словникового запасу;

виховувати любов та пошану до рідного слова.

Тип уроку: урок-подорож.

Етапи подорожі 

І. Організаційна хвилинка.

У нашій сьогоднішній подорожі я виступатиму в ролі екскурсовода  та покажу вам невідомі, але такі цікаві куточки чарівної країни Іменник. Ми  з вами дізнаємося про те, які морфологічні ознаки має ця загадкова країна, яку синтаксичну роль вона виконує. Навчимося знаходити її серед інших країн на карті світу.

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь.

Екскурсовод. Давайте проведемо аукціон знань, щоб перевірити, що вам відомо про країну Іменник із попередніх класів.

Лот 1. У якому розділі науки про мову вивчаються країни?

Лот 2. На які групи вони поділяються?

Лот 3. Назвіть самостійні та службові країни світу.

Лот 4. Чим різняться вони між собою?

Лот 5. До якої групи належить країна Іменник? 

Ребуси

Інтерактивна вправа "Поєднай слово з частиною мови" https://learningapps.org/display?v=pr7drubp519

Бесіда з подорожуючими.

1. Які питання можна поставити до країни, якою ми сьогодні подорожуємо?

2. Яких змін вона може зазнавати? 

До речі, назву іменник почали вживати з 1873 року. Її першим використав Омелян Партицький, який іменник називав речівником. 

Випередити іменник у кількості слів неспроможна жодна частина мови. В 11-томному «Словнику української мови» нараховується близько 135 тис. слів. Серед них іменників майже половина. Порівняно з іменниками дієслів удвічі менше.

Григорій Фалькович

УЇКЕНД

Тиша. Сон. Будильник. Ранок.

Мама. Тато. Джек. Сніданок.

Сумка. Термос. Ковбаса.

Ліфт. Автобус. Шлях. Краса!

 

Стежка. Ліс. Дуби. Ялиці.

Вуж. Гриби. Пташки. Суниці.

Білка. Небо. Синь. Роса.

Тиша. Термос. Ковбаса.

 

Комарі. Вогонь. Димок.

Шлях. Автобус. Ліфт. Замок.

Ванна. Мило. Ліжко. Сон.

Джек зітхає, наче слон.

Згадує оту красу –

Запахущу ковбасу.

Розумова гімнастика Будь уважний, швидко називаючи іменник.

Рідна, лагідна, найдорожча - … (мама).

Запашний, білий, смачний - … (хліб).

Червоне, солодке, соковите - … (яблуко).

Пухнаста, руда, хитра - … (лисиця).

Висока, білокора, струнка - … (берізка).

Прозора, джерельна, холодна - … (вода).

Футбольний, круглий, шкіряний - … (м’яч).

Цікавий, двосерійний, пригодницький - … (фільм).

Зелена, висока, новорічна - … (ялинка).

Терміни «чоловічий», «жіночий», «середній» рід дісталися нам у спадок ще з часів V ст. до н.е. Філософ Протагор запропонував поділити всі імена на три роди: чоловічий, жіночий та речовий. Пізніше Аристотель запропонував замінити останній термін – «середній рід». 

 

Назвіть іменники жіночого роду, що означають назви предметів у вашому портфелі(книга, ручка, читанка, гумка, лінійка).

Які іменники–назви природних водоймищ, середнього роду ви вивчали на уроках природознавства? (Море, болото, озеро)

Що ви чуєте, ідучи у школу? (Стукіт, гуркіт, шум, крик, голос). Ці поняття теж іменники.

Назвіть іменники - назви небесних світил. Визначте їх рід. (Сонце, зірка, місяць)  

Які знаєте іменники–поняття єдині у світі? (Батьківщина, Україна, небо)

Назвіть іменники, найважливіші у вашому житті (Мир, дружба, хліб, праця, мама, родина)

Які б іменники ви хотіли викреслити з нашої мови? (Смерть, війна, хвороба, біль, горе). Поставте їх у множині, виділіть закінчення.

Які іменники живуть тільки взимку? (віхола, завірюха, метелиця, хурделиця, сніг, мороз, лід, санки, ковзани, сніжинки) 

Які іменники допомагають вам вчитися? (Уважність, охайність, старанність, дисциплінованість, упевненість, пам’ять)

Які іменники заважають вам працювати? (Пасивність, неуважність, лінь, байдужість) 

Зупинка «Мешканці населеного пункту».  Завдання: розмістити  іменники за родами в 4 населені пункти.(УСНО)

1.Чоловічий. 

2. Жіночий. 

3. Середній. 

4. Спільний.

Комбайн, староста, левеня, квітник, невдаха, поле, Америка, соловей, лелека, директор, місто, половина, козеня, автомобіль, напій, дочка, посуд, сирота, граб, листоноша, земля. 

Вибіркова робота з"ключем". (ПИСЬМОВО)

Запишіть іменники у дві колонки: вжиті в однині; вжиті в множині. У кожному іменнику підкресліть першу літеру. З цих літер прочитаєте народне прислів'я.

Доля, ножиці, екзамени, озеро, приклади, радощі, берег, радість, експеримент, дочка, обеліски, птахи, іграшка, абрикоси, дерева, ліс, олівець, експонати.

Ключ. Добре діло не пропаде.

Граматична дисциплінованість виявляється й у відмінках. Іменник має 7 відмінків. Учені нараховують різну кількість відмінків у сучасних мовах світу. Учений Колесов вважає, що їх близько 30, а датський лінгвіст визначив, що теоретично у мові могло б бути 216 різних відмінків. 

Вправа  «Упіймай відмінок» (усно)

Визначити відмінок іменника «мова» 

Ой, яка чудова українська мова! (Н. в.)

Як парость виноградної лози, плекайте мову! (З. в)

Буду я навчатись мови золотої! (Р. в.)

Я вдячний мові за її багатство, мелодійність! (Д. в)

Пишаймося мовою наших казок, пісень! (О. в.)

Борімося за красу мови, її багатство! (Р. в.)

У кожній мові, в кожнім слові краси майбутнього шукай. (М. в.)

Поставити іменники у кличному відмінку (усно)

Читач –

Учитель –

Майстер –

Батько –

Петро Васильович –

Друг –

Хлопець

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності подорожуючих.

Метод  «Мозковий штурм»

Назвіть 5 іменників, які б відповідали на питання хто?

Назвіть 5 іменників, які б відповідали на питання що?

Екскурсовод. Іменники, які відповідають на питання хто?, є назвами істот. Іменники, які відповідають на питання що?, є назвами неістот. 

Вправа з ключем

2. Запишіть слова у дві колонки: 1) істоти; 2)неістоти:

Ярина, Умань, крило, людина, радіус, аґрус, юнга, їжа, бабуся, левеня, неволя, ювелір, угіддя

Ключ: У кожному слові підкреслити першу від початку букву. З цих букв прочитаєте речення «Я люблю Україну»

Гра «Зайве слово» (усно)

                  Конкретні й абстрактні іменники

                          1. Смерека, бук, гіпотеза.

                          2. Канікули, фінанси, будинок. 

                          3. Любов, лисиця, ганьба.

                          4. Камінь, радість, долина.

                           5. Зрілість, вовк, весло.

 

Пояснення екскурсовода. Загальний іменник - це узагальнена назва предмета, що певним чином належить до групи схожих на нього предметів (людей, тварин, речей, явищ тощо). Наприклад: працівник, дельфін, мозаїка, райдуга. Власний іменник – це індивідуальна назва певної особи чи предмета. Наприклад: Іван Франко, Карпати, Президент України, Італія. Власна назва дає змогу розрізняти ті чи інші предмети або особи. Наприклад: магазин «Пані» і магазин «Рукодільниця», вихованці Коваленко та Борсук.

 

Лінгвістична зупинка. Кожен подорожуючий учень повинен назвати мешканця країни Іменник – власну назву. Головне, щоб наступне слово починалося кінцевою літерою попереднього. Наприклад: Україна – Азія - Ярослав  – Вінниця – Яків...

 

Робота з картками.

Подорож №1.

Пошукова робота: відшукати на карті країну Іменник, поставити до неї запитання, визначити, яку роль вона виконує.

Летять у вирій знову журавлі,

Та колисає вітер хліб у полі.

Візьму в долоні ніжні колоски,

Вони як щастя мить моєї долі.

V. Закріплення та корекція вражень учнів від подорожі.

VI. Підсумки подорожі.

Ми з вами відвідали чарівну країну Іменник, познайомилися з тим, яке місце на карті світу вона займає, із її морфологічними ознаками та синтаксичною роллю. Навчилися вирізняти її серед інших країн. А зараз поділіться своїми враженнями від сьогоднішньої подорожі.

VIІ. Домашнє завдання.

Завдання класу: користуючись таблицею, дати відповіді на запитання.

Категорія: МО вчителів філологічних наук | Переглядів: 46 | Додав: hlushkola7 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
avatar
Пошук
Календар
«  Грудень 2019  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031
Свята та події
Календар свят України. Мова ділового спілкування
Шкільний YouTube
Новини
Вхід на сайт

Copyright MyCorp © 2020
uCoz